Ano, toto skutečně není automobilový server. Ovšem čtyřkolový fenomén ovlivňuje každého z nás a když jsme se vraceli z Dánska, byl Frankfurt takřka cestou. Navíc auta mám opravdu rád, ale ani ne tak z pohledu vůně benzínu, nýbrž designu, účelnosti a vizionářství. IAA je megaakce, přes deset pavilonů, v přízemí hlavní expozice, ve vyšších patrech příslušenství, doplňky, speciální části zaměřené na bezpečnost atd. První tři dny je pro novináře a VIP klienty, následuje týden pro veřejnost. A každý den brány veletrhu projde kolem 100tisíc lidí, kdo trpí klaustrofóbií, měl by zůstat doma. V pořádání IAA se střídá Paříž s Frankfurtem, kde byla vidět nadvláda německých automobilek.
Daimler-Chrysler obsadil kupulovitý pavilon hned u vchodu a přestavěl jej na svoji expozici. Neuvěřitelné, kdyby mi někdo řekl, že je rok 2050 a my na jiné planetě, možná bych i věřil. Marketingově zvládnuté, kdo jednou vstoupil na jezdící schody a nechal se vyvést až nahoru, musel potom pěšky projít celou spirálu pavilonu, rozrážet lidi a obdivovat Němce, dychtivě čekající frontu u dveří nových modelů Mercedesu.
BMW si postavilo vlastní pavilon uprostřed veletrhu a v něm představovalo novou 5-ku, která bohužel připomíná mnohem víc daewoo než BMW, nová 6-ka si ponechala vyklenuté víko kufru ze sedmičky, jinak je to pěkné sportovní coupé.
Podobné šílenství, ovšem už méně nóbl, na nás čekalo u pavilonu VW Group. VW představovalo nového Golfa, který připomíná Fabii s naroubovanou maskou Almery Tino a kromě puncu novosti nepřináší nic zajímavého, nicméně dav byl zaujat, všichni si chtěli na svůj nový lidový vozík sáhnout. Ovšem ConceptR, otevřený roadster se povedl.
Seat výstavu pojal jako útok na emoce, techno hudba, show. Ovšem nějak to neladilo k fádnosti Ibizi nebo Toleda. Minivan Altea ale působil atraktivně a kompaktně, až se začne na jaře prodávat, bude zajímavou konkurencí právě pro Golf nebo Octavii.
Škoda vsadila na studii Roomster, čtyřmetrový automobil s variabilním uspořádáním interiéru. Poměrně zajímavá záležitost, nebýt sanitkové střechy. Kdyby se v této nebo podobě vyráběla, o zákazníky by jistě nemohla být nouze. Škoda rozdávala červená jablka se znakem automobilky - zajímavý nápad. Ovšem celý VW pavilon byl vyčerpávající, nedalo se vypnout, zřejmě dravost a neklid zákazníků těchto značek se koncentroval ve vysavač energie...
Balzámem na duši byl Renault. Jemná komponovaná hudba, spousta ploch k sezení, proklamovaná bezpečnost má jistě co dělat s odpočinkem. Studie Be Bop byla vtipná a veselá, jestli takhle bude vypadat nové Clio nebo Twingo, tak výborně. Zato Grand Scenic jako by měl prodloužení naroubované, vypadá těžkopádně a ztrácí hodně šarmu své kratší verze. Megane Sport a Clio V6 jsou třešničky na dortu pro specifickou cílovou skupinu.
Daihatsu vedle Renaultu přivezlo coupé-cabriolet Copen, maličký úsměvný autíčko s řízením napravo a turbo motorem 0.6l, který se už dá v Německu koupit.
Hvězda Nissanu, coupé 350Z vypadá skutečně sportovně, škoda jen, že v ČR se prodává asi o 20% dráž než třeba v Německu. Asi má pro náš náročný trh tlustší plechy a místo plastů karbon.
O kousek dál umístěný Ford překvapil studií Visos, velkoprostorový C-Max vypadá dobře, škoda jen příliš objemného sloupku pod řadící pákou, výrazně zmenšuje prostor pro řidiče. Oko i srdce zaplesalo nad raritní reedicí Fordu GT, ford má evidentně co říct.
Aston Martin naproti... bondovská lahůdka, u nás se příliš nevyskytující vozy s přímočarým designem, DB9 nenechá nikoho na pochybách, že street závod vyhraje určitě on. Až budu perský princ, určitě si jednoho pořídím:-)
Volvo oživilo generaci 40, sedan S40 je nádherně kompaktní, vypadá menší než ve skutečnosti je a skvěle pasuje k větším bratříčkům.
Mazda se blýskla novou generací 3, dynamické oživení nižší střední třídy, sedan, hatchback i kompakt, zepředu a z boku výborné, záď víc připomíná nové Seaty než Mazda-design.
Fiat se musí snažit. Hospodářské výsledky špatné, důvěra akcionářů klesá. Facelift Punta se moc nepovedl, původní verze byla mnohem hezčí, zachrání Fiat model Panda? Je to možné, miniautomobil působí dostatečně robusně, dost místa v něm najde i vysoký člověk, provedení interiéru na úrovni. Skutečně příjemné. Zato minivan Idea jak překvapil zvenku, tak zklamal zevnitř. Nepřesný chod ovládacích prvků, slícování plastů podprůměrné.
Jednu z nejhezčích expozic měla Lancia. U každého vozu modelka s profi úsměvem pro fotoaparáty návštěvníků. Nová Ypsilon je roztomilý doplněk každé moderní dámy, design je až neuvěřitelně italský, perfektní proporce, jako šálek na expreso. Nádherný byl roadster Fulvia, retro coupé se skleněnou střechou a jemnými hranami. Škoda, že Lancia u nás nemá zastoupení.
Citroën se probouzí z letargie, oživení modelové řady pokračuje u nejmenšího modelu, přestárlé Saxo nahrazuje C2, ostře řezaný, mladistvě vyhlížející, interiér z kachny C3. Pluriel také pobral spoustu atraktivity, škoda jen, že se nenašel odkládací prostor na střešní oblouky, když je necháte doma a začne pršet... je nejlepší zajet někam pod most:-)
Sice design Peugeotu 406 ještě úplně nevyčpěl, ale následníka by to už chtělo. Představená studie 407 Elixir je třídveřové coupé v proporcích Renaultu Velsatis nebo Opelu Signum, přední maska zdrsnělá a sportovnější verze 307. Uvidíme ve finále:-) Je zajímavé, jak stále hezká je letitá 206-ka. A design prodává, toho jsou si u Peugeotu nadmíru vědomi.
Nechyběla Lada, její jednomístný supersport byla splácanina snad všech designových škol, Daewoo se pochlubilo novým Laceti, hranatějším Lanosem, Kia představila malé Picanto, vůz do města a studii velmi pohledného coupé-cabrioletu KCV-3.
Sportovní pavilon zahajuje Alfa Romeo. Sportovnější střih faceliftu 156-ce sluší, 166-ce taky, coupé GT je individualisticky pojatý automobil s přední maskou 156-ky. Alfa drží tempo pevně.
Snad nejkrásnější vůz výstavy čeká na stánku Maserati. Nová vlajková loď Quatroporte má šílený rozvor, krátké převisy karosérie, bezrámová okna, sportovní, ale velmi jemný styling. Při srovnání s S-class nebo sedmičkovým BMW, vypadá jako vážka proti medvědovi. Nádhera, šperk pro exkluzivní klientelu.
Na konec si nechám studii kabrioletu Toyota CSS, čistý retro design bez kudrlinek s difuzéry místo předních oken, člověk neví, jestli se dívá zepředu nebo zezadu, pozoruje nás lehce škodolibým úsměvem.
A s úsměvem se člověk procházel i autosalónem, přítomná krása totiž nebyla jenom plechová, kluci a muži se zaujetím v tváři, fascinace, nahlédnutí do jiného světa, vize a její naplnění. Kdo neviděl, neuvěří:-)