Další přírustek do rodiny, dosud jsem většinu bicích hrál z Kurzweilu (výborná banka Techno z Internetu:-), eventuelně používal bicí smyčky, svého času jsem měl ještě Alesis D4, který sice hrál precizně, ale pořád stejně a bez překvapení.
MAM ADX1 je analogový bicí syntetizér, pětihlasý, resp. obsahující generátor pěti různých bicích zvuků, které jsou zcela nezávislé na sobě:
Bass - výroba zvuku velkého bubnu, lidově šlapáku. Kromě potenciometru Pan pro umístění v prostoru, Volume pro úroveň nástroje a Modulation pro ovládaní úrovně fixně zvoleného parametru přes MIDI, které mají všechny z generátorů, se dá ještě kroutit potenciometry Tune (ladění bubnu, vázané na Modulation), FmDepth (úrověň FM modulace do oscilátoru), FmTune (ladění FM modulace), Bend (tvar vlny zvuku), Attack (náběh), Release (doběh) a Distortion (zkreslovač). Zvuk je velmi hutný, nestejný, zvláště při výraznějsím použití FM znějící hodně efektově, distortion zvuk pozitivně zvýrazňuje.
Synth - efektový modul, tříoscilátorový, umí kovově znějící zvuky, analogové zvuky syntetizérů a mnoho jiného:-) Krom Pan, Volume a Modulation lze řídit Tune 1/2/3 (ladění všech tří oscilátorů současně, fixně na Modulation), Tune2 (zvlášť ladění druhého oscilátoru), Tune3 (zvlášť ladění třetího oscilátoru), FmDepth (hloubka FM modulace), Bend (tvar vlny, nula uprostřed, pozitivní doprava, negativní doleva), Attack (náběh), Release (doběh).
Snare - středák, nebo taky rytmičák s paralelními filtry s rezonancí. Krom Pan, Volume a Modulation lze řídit Tune (ladění bubnu), Cutoff1 (ladění prvního filtru, vázané na Modulation), Resonance1 (rezonance prvního fltru), Cutoff2 (ladění druhého filtru), Resonance2 (rezonance druhého filtru), Decay (doznění zvuku) a Release (doběh). Zvuk je velmi různorodý, dvojice filtrů dělá své, rezonanční středáky zní dobře, stejně tak zahuhlané filtrované.
Hihat - dvouoscilátorová hajtka. Krom obligátního Pan, Volume a Modulation, tady máme Tune1 (ladění prvního oscilátoru, druhý je fixní), Mix1/2 (nastavení vzájemných úrovní obou oscilátorů, jeden je šumový generátor, druhý typické cinknutí), Cutoff (ladění filtru), Resonance (rezonance filtru), ENV Mod (vliv obálky na řízení filtru), Decay (doznění zvuku) a Release (doběh). Hraje opět sqěle, může být jedovatě ostrá nebo utlumená, přesně podle přání.
Metal - paralelní filtr, jeden s rezonancí a druhý s řízenou obálkou, to celé dokáže vyrábět zajímavé kovové barvy, vhodné k napodobení zvuku velkých činelů. Ke kroutění je zde Pan, Volume, Modulation, Cutoff1 (ladění prvního filtru, vázané na Modulation), Resonance1 (rezonance prvního filtru), Cutoff2 (ladění druhého filtru), ENV2 (vliv obálky na řízení druhého filtru), Mix1/2 (nastavení úrovní zvuku z obou filtrů), Decay (doznění zvuku) a Release (doběh).
Modul se dorozumívá přes MIDI, má jeden vstupní a jeden průchozí konektor, výstup neexistuje, editace zvuku je na ryze analogové úrovni, zvuky se nedají nahrát do paměti, pohyby potenciometrů se nevysílají jako MIDI eventy. To trochu komplikuje ovládání, naopak však umožňuje nízkou cenu nástroje (cca 350 euro). Jelikož je ale na syntetizéru 61 potenciometrů, pro zaznamenání jejich polohy doporučuji spíš digitální fotoaparát, než ruční opisování parametrů z neocejchovaných stupnic.
Audio výstupů je celkem 7, solo pro každý zvukový generátor a jeden stereofonní celkový. MIDI kanál se nastavuje 4bitovým DIP přepínačem, napajení 12V je z z přiloženého adaptéru.
Každý generátor reaguje na rychlostní citlivost změnou hlasitosti zvuku, zvuky Metal, Hihat a Snare mají dvě varianty - krátkou, kde je Release rovno nule a normální, kde se uvažuje s nastavením Release na panelu. Obě varianty mají svoji notu, takže není problém simulovat např. otevřenou a zavřenou hajtku atd.
Potenciometr Modulation nastavuje, jak silně se má promítnout změna modulace do ovládaného parametru. Každý z generátorů má jeden MIDI controler (#102 až 106), ovlivňující modulaci. Je-li controler roven nule (implicitní nastavení nástroje při zapnutí), je do Modulation přiveden náhodný generátor, který randomaticky ovlivňuje barvu zvuku, je-li controler 1 až 127, náhodný generátor se odpojí a podle nastavení potenciometru Modulation se řídí nastavení parametrů přes MIDI napevno.
ADX1 představuje ojedinělý výrobek svého druhu na trhu, bicích modulů všeobecně se už moc nevyrábí, jejich roli často převzaly samplery. Zajímavé výrobky lze najít u Jomoxe, Rolandu, Korgu nebo třeba Novationu či Waldorfu, ovšem v poměru cena/zvuk, resp. živost, je MAM naprosto bezkonkurenční. Perfektně funguje samozřejmě sám o sobě, ozvláštní bicí smyčky nebo digitalizované bicí zvuky a zaručí, že skladba nebude znít jako tisíc jiných, nastříhaných ze vzorků v Acidu. Ale to už je jiné téma...:-)
Ukázka zvuku ADX1 je tady. Formát MP3/128, 4099kB