bodyia > syntetizéry > Pluto 3000

Autor: synt <(at)>, Téma: syntetizéry, Vydáno dne: 18. 10. 2004

anotace: Tento syntetizér patří do skupiny DIY, tedy netovárních. První práce vyprovokovala v roce 1975 stavebnice malého syntetizéru PAIA (ze kterého ve finálním modelu zbyla pouze klaviatura), postupně se přidávaly moduly, postavené podle materiálů k modulárnímu syntetizéru International 4600. Mnoho dalších částí inpiroval návod na syntetizér Elektor Formant

Tento syntetizér patří do skupiny DIY, tedy netovárních. Vyrobil jej hudebník a herec Jiří Vyšohlíd jako řešení nedostupnosti syntetizérů v dobách před pádem komunistického temna. První práce vyprovokovala v roce 1975 stavebnice malého syntetizéru PAIA (ze kterého ve finálním modelu zbyla pouze klaviatura), postupně se přidávaly moduly, postavené podle materiálů k modulárnímu syntetizéru International 4600. Mnoho dalších částí inpiroval návod na syntetizér Elektor Formant, který v roce 1978 (základní verze) a 1981 (rozšiřující moduly), vydalo nakladatelství Elektor. Většina z nich však byla ještě upravena, přidala se modulační matrice, ovládací kontrolery, intervalové děličky, MIDI řízení a další. 

Jiří nástroj dokončil koncem osmdesátých let ve spolupráci s Petrem Kratěnou - celková mechanická konstrukce (s výjímkou křížového patch pole), Michalem Půžou - elektronika v první fázi stavby, Josefem Jandíkem - materiál pro povrchové zpracování kovů a Ladislavem Drahošem. Blížil se ale pád železné opony, otevření trhu a příval dostupných digitálně ovládaných elektronických nástrojů, které se ovládají rychleji, pohodlněji, mívají víc hlasů a pro většinové použití vyhovují, ačkoliv k nezávislosti zapojování jednotlivých modulů modulárních systémů se těžko mohou přiblížit, o zvuku ani nemluvě.

V roce 2004 se Pluto3000 stěhuje do mého studia a dlužno podoknout, že jde vskutku o pekelnou záležitost. Provedení kvality 1A, design výtečný, občas zazlobí potenciometr nebo tlačítko, ale jinak všechno funguje a i když "programování" zvuku zabere daleko víc času než třeba na Andromedě, stojí to za to a navíc je to zábava. Jistota, že člověk nepoužije provařený preset, je navíc stoprocentní:-)

Modulární systémy jsou většinou stavěny tak, že každý konkrétní modul má na sobě vstupy a výstupy. Zde je to trochu jinak, nad klaviaturou a ovládacími prvky je ohromná modulační matrice a do ní vyvedeny propojovací objekty všech modulů. Podobný princip využívá i stále se vyrábějící EMS VCS3. 
V horní části matrice se přímo na osách X a Y určí na spojnici propojovacím kolíčkem zdroj (17) a cíl (82), ve spodní části se přestavují moduly podle potřeby.

Co tedy máme k dispozici, co můžeme spolu propojovat?

A hraje to? Domácí výroba i doba vzniku může vzbuzovat nedůvěru, ale jak říká jeden můj kamarád - je to tam! Oscilátory znějí dobře, stejně tak filtry, waveform processor zvuk zajímavě mění, vzájemné modulace poskytují úžasné možnosti... jenom se člověk musí přepnout z jednoduchého ovládání dnešních nástrojů a trochu přemýšlet nad tím, co chce ve výsledku získat, pro změnu se prostě nelze přepnout na jinou paměťovou pozici. Je to ohromný rozdíl ve stylu práce, první dny jsem byl docela rozčarovaný složitostí a nutností víc namáhat mozek, teď mě naopak dost baví a poslední večery jsem si užíval se sluchátky na uších u modulárního Pluta.

Modulární systémy lze zakoupit nové i dnes, pěkný kousek vyrábí třeba německý Doepfer (model A100, přes sto různých modulů), máte-li dostatek času trpělivosti i zkušeností, tak Elektor vydal


Detailní fotky:


hlavní pohled po úpravě matrice (02/2007)


uvnitř - první blok modulů


uvnitř - druhý blok modulů


nové provedení matrice od 02/2007


3x VCO, šumový generátor a ADSR trigger


2x VC-LFO, pomaluběžné LFO a tři mixy


VCF 24dB a VCF 12dB, ADSR s regulovatelnými levely, 3x LFO, VCA


3x ADSR, 2x VCA


joystick, kolečka, ribbon a portamento

Ve studiu od 2004