08/2004. Německý tygr Uli Behringer znovu útočí a rozšiřuje nabídku o MIDI kontrolery s nebývalou nabídkou funkcí a překvapivě nízkou cenou. A jak je to doopravdy? Nechal jsem se nalákat a verzi BCR s knobovým osazením pořídil do svého studiíčka (existuje ještě varianta BCF, která má místo třech spodních řad knobů 8 x motorizovaný 100mm fader).
Čeho si člověk všimně jako prvního - mechanického provedení. B-Control není žádný drobeček, je to pořádný kus plastu/kovu (spodní část je kovový plech, bočnice a hořejšek plast), rozměry 33 x 30 se na pracovním stole neztratí. To má řadu výhod - knoby i tlačítka jsou dostatečně od sebe, dají se ovládat velmi pohodlně a do zařízení se vešel i interní zdroj . Na druhou stranu není docela dobře možné postavit jej jako třeba PocketControl od Doepferu přímo na nástroj, leda by to byl nějaký organ s rovnou horní stěnou:-).
Zpracování je solidní, působí bytelně a pevně.
Drobnou závadou byl tuhý chod některých knobů, kdy čepička knobu drhla o horní stěnu, ale stačí trochu povytáhnout a je po problému.
K dispozici jsou dvě varianty knobů (toto slovo nemá rád, raději bych požil potenciometry, ale ty to nejsou, správně by bylo asi nekonečný volič nebo programátor... dobře, zůstanu u knobu). V první variantě jsou spodní tři řady, tedy 3x8, které mají v rámci jednoho presetu nepřepínatelnou funkci, druhá varianta je nahoře nad tlačítky, tyto knoby mají jednu ze čtyř funkcí podle skupiny a mají integrované tlačítko, taky s funkcí taky podle skupiny. Aktuální skupina se přímo volí čtyřmi tlačítky pod displejem. Kolem každého knobu je 16-tidiodové okruží, ukazující aktuální hodnotu knobu.
Zbývají ještě tlačítka, těch je 16 v horní řadě a 4 dole vpravo. Zbývají slouží k programování přístroje a přepínaní presetů, kterých je 32 a jdou přijímat/vysílat via SysEx.
Každý z kontrolních prvků umí vysílat Program change / CC / NRPN / Note / PitchBend / AfterTouch / MMC a příkazy GS/XG standardu. Určí se MIDI kanál, číslo CC, Note... a hodnoty, od které do které se má vysílat (u tlačítka hodnota při stisku a při puštění). Knoby mohou vysílat i 14-bit a relativně (offset atd.)
Nastavený parametr kontrolní prvky knobů/tlačítek i přijímají, takže se dá naprogramovat například dálkové řízení audio stop sekvenceru s tím, že změny provedené v počítači jsou i vidět na pultu. Stejně tak třeba horní knoby můžeme mít naprogramované na řízení panoramy (ladění, PW...), kdy se stiskem knobu se nastaví střední hodnota - rychle a přesně. V tom vidím ohromnou výhodu oproti jiným podobným systémům a u programů pro své nástroje jsem to s úspěchem použil. Editace probíhá buď ručně (EDIT tlačítko), jde to poměrně rychle, ale sw editor by neuškodil (zatím není), nebo pomocí funkce LEARN, kdy se určí kontroler, vyšle se příkaz, který se má naučit a BCR si jej už zpracuje. Po krátkém zácviku je úspěšnost 99%, takto prý lze naučit i krátké SysEx příkazy, což se mi nepovedlo, ale mnoho času jsem jim zatím nevěnovat.
Čtyřpozicový sedmisegmentový displej vpravo nahoře píše číslo presetu, hodnoty při programování a aktuální hodnotu kontroleru pro jeho změně (lze i vypnout pro každý kontroler zvlášť)
Knobová varianta se připojuje k počítači buď pomocí USB nebo MIDI. USB driver existuje pouze pro W2000/XP/OS X, v systému se hlásí jako USB device a zvuková karta a midi na přístroji se může použít k řízení dalších hw nástrojů (1x IN, 2x OUT/THRU). Uživatelé starších OS jsou ale odkázáni na ovládání pouze pomocí MIDI IN/OUT, musí tedy obětovat jeden ze vstupů a výstupů stávajícího MIDI převodníku. Společně s tímto se nastaví jeden z osmi možných módů provozu (USB, standalone, thru, kontrolery na výstup A a/nebo B...)
Knobová varianta bude vhodná pro příznivce programerů pro nástroje/efekty a méně míchací aplikace (v rámci jediného presetu se mi povedlo naprogramovat např. kompletní řízení pro Waldorf Pulse), míchači zase více ocení faderovou variantu, která jim díky feedbacku bude fungovat on-line.
Pár věcí bych ale vytkl, resp. uvítal bych sw editor; škoda, že jeden ovládací nemůže vysílat součastně víc kontrolerů; omezená implementace SysEx ovládání (tam stále vítězí produkty Doepferu); potěšily by mě transparentní čepičky na knoby (viděl bych i zakryté diody); fajn by byla možnost zpřažení tlačítek do skupin (např. pro přepínání vln oscilátoru - buď je čtverec nebo sinus nebo pila...)
Přesto mě toho za 179€ (Thomann) přijde být až dost. Kvalita a možnosti jsou výborné, podpora ze strany výrobce slušná.
Ať si o Behringeru říká kdo chce co chce, tohle se jim dost povedlo.
09/2006. BCRko používám dva roky, využití jsem našel výhradně pro editování syntetizérů, udělal jsem si pár programů pro oblíbená VSTi (ES2..), převládají však programy pro hardware. Se SysEx je to složité, něco Uli rozpozná (firmware 1.07), ale nedá se s tím už nic dělat. Krátké příkazy pro Waldorf MicroWave nebo Korg EX8000 jsou v pohodě, DX7 se díky kontrolnímu součtu nedaří (taky proto jsem si pořídil ještě MIR, který dokáže mnohem víc, ale zase má méně ovladačů dostupných v jednu chvíli). Nepříjemné u SysEx ještě je, že nelze nastavit limity, parametry jsou vysílány 0-127, tlačítka 0/127, příkaz také není možné nijak editovat a to ani v Java editoru, kde přenos SysEx programu vyhodí chybu. SysEx se prostě musí u BRC brát jako free add-on a být rád, když aspoň trochu funguje;-)
S podporou výrobce jsem to původně taky trochu zakřikl, první půlrok ano, ale třeba editor se zastavil na verzi beta2, firmware na 1.10, na webu jsou stále stejné presety.