bodyia > recording > Behringer Eurorack MX 2642A

Autor: studio <(at)>, Téma: recording, Vydáno dne: 21. 08. 2005

anotace: Heuréka! Konečně jsem se rozhoupal k nahrazení nejslabšího článku svého hudebního řetězce, handmade mix se přesunul do sklepa a ač jsem před mnoha lety jeho kontrukci věnoval spoustu energie, času a kvalitních součástek (NE5534, LT1115, profi 100mm fadery), výsledný zvuk a především možnosti pultu mi přestávaly stačit.

recording

Heuréka! Konečně jsem se rozhoupal k nahrazení nejslabšího článku svého hudebního řetězce, handmade mix se přesunul do sklepa a ač jsem před mnoha lety jeho kontrukci věnoval spoustu energie, času a kvalitních součástek (NE5534, LT1115, profi 100mm fadery), výsledný zvuk a především možnosti pultu mi přestávaly stačit.

Inu přišlo hledání. Vzhledem ke značnému počtu zvukových zdrojů potřebuju hodně vstupů, většinou stereofonních. V úvahu přicházely rackový mixy od MAMu, levný, zvukově OK, ovšem bez korekcí a jen s jedním AUXem, digitální Yamahy Promix a 01V, kde by se ale nedostatečný počet vstupů musel vyřešit nějakým kompromisním submixem, přičemž levný Promix nemá zrovna exkluzivní zvukový parametry a 01V zase cenou přesahuje plánované prostředky. A Behringer. Německý výrobce, vyhlášený poměrem cena/výkon a profi zpracováním i levných zařízení. Prolezl jsem jejich web, přečetl spoustu recenzí a oko mi nakonec spočinulo na modelu MX 2642X.

A jak to tedy vypadá? 8 mono a 4 stereofonní vstupy, 4 stereofonní AUX vstupy, přímý vstup na hlavní sběrnici - celkem 26 vstupů, což je tak akorát:-) Výstupy jsou z hlavní sběrnice, group A, group B, z šesti AUXů a individuální z mono vstupů.

Na každé šavli je: gain potenciometr, 60mm regulátory hlasitosti, panorama/balance, šest AUX potenciometrů, třípasmový equalizér s parametrickými středy na mono stupech a čtyřpásmový u stereo vstupů, volba směrování šavle (main sběrnice, group A, group B), mute, solo a PFL. AUX vstupy mají pouze regulaci hlasitosti, balance a výstup na 2 efektové sbernice a po dvojicích se dají směrovat na jeden ze tří výstupů (main, group A, group B)

Podskupiny group A a group B se dají napojit na hlavní cestu (main), všechny AUX sběrnice umí PFL. Na výstupu je ještě LED indikátor úrovně, další regulovatelný výstup k paralelnímu mainu, výstup na sluchátka a samozřejmě možnost zapnutí 48V pro kondenzátorové mikrofony na mono vstupech.

Asi to popisuju moc složitě, ale ono to složité vcelku opravdu je, ovšem právě možnosti variability a experimentů jediným zmáčknutím tlačítka je úžasná zbraň tohoto mixážního pultu. Ještě jsem zapomněl, mono vstupy, hlavní výstup a výstupy podskupin mají efekt return.

A použití? Pro home recording výborné, do podskupin se připojí vstupy zvukové karty, při touze něco nahrát stačí správně směrovat určitou stopu a je to, žádné přepínání kabelů. S osmistopákem (ADAT, větší zvukovky) taky bez problémů, individuální výstupy na osmi mono vstupech nebo výstupy efektových sběrnic k tomu přímo lákají. Ale performance rating by měl být až na druhém místě, první je zvuk a i ten je nutno pochválit. Minimální šum, rychlé, prokreslené basy, jasné výšky. To už ovšem slibovaly i inzerované parametry - zkreslení 0,007%, toleranční pásmo ve slyšitelném pásmu +/- 0,3dB, do 80kHz v toleranci +/-3dB (!), odstup signál šum od libovolného vstupu k libovolnému výstupu kolem 100dB.

Může to znít jako placený článek, ale není. Ten pult je fakt excelentní. A za čtyři stovky Euro v sousedním Německu není co řešit. U nás se ale prodává skoro za dvojnásobek, proto doporučuji si pro něj zajet a přibalit třeba ještě nějaký efektový procesor stejné značky.

V červenci 2006 nahrazeno digitálním pultem Behringer DDX3216. Ale po celé čtyři roky používání byl 2642 spolehlivým společníkem, pokud o něj máte zájem a je někde v inzerci k mání, rozhodně doporučuji.