Druhá polovina devadesátých let a počátek třetího tisíciletí jsou ve znamení úpadku firem, produkujících především nudné přehrávače samplů, růstu nových, především evropských společností s nabídkou virtuálních analogů a vzniku použitelných softwarových nástrojů. Několik výrobců se obrací na klienty, toužící po totální kvalitě a vyrábí špičkové analogové nástroje. Nástroje jsou dostupnější, poměrně slušné syntetizéry mohou obsahovat i zvukové karty s počítačích. Kdysi jednotné postupy se štěpí a zákazník si více než dřív může vybrat to, co opravdu potřebuje.
V roce 1994 Yamaha uvedla revoluční technologii - syntetizér na bázi matematického modelování. Zvuk se vytvářel pomocí algoritmů v rychlém počítači uvnitř syntetizéru a umožnil vytvářet dosud neslyšené zvuky, často velmi podobné svým skutečným vzorům (trubka, saxofon, piáno…..). Novinka byla patentována již v roce 1989 ve Standfordské univerzitě. Prvními modely byla jednohlasá VL1 a vícehlasá VP1 v ceně velmi luxusního automobilu. | |
Jinou cestou se vydává znovuobnovený Oberheim pod vedením Gibsonu s monstrózním ryze analogovým modulem OB-Mx, který byl posledním syntetizérem, který navrhoval Donald Buchla. Dvouhlasý nástroj byl navržen především k perfektnímu zvuku, má klasický Oberheim i Moog filtr a je nekompromisním řešením pro náročné muzikanty. Značka Oberheim potom byla prodána společnosti Gibson a pak Viscount. | |
Na podobném principu jako Yamaha VL byly v roce 1995 uvedeny nástroje Korg Prophecy (emulující dechové nástroje a analogové syntetizéry) a norský Clavia NordLead, který odstartoval éru tzv. virtuálních analogů – nástrojů, vypadajících a hrajících podobně jako skutečné analogy, ovšem uvnitř mající počítač pro modelování pomocí algoritmů. | |
V témže roce německý Doepfer začíná výrobu modulárního analogového systému A-100. Systém se vyrábí dodnes, obsahuje přes sto různých modulů a stále jsou vyvíjeny další. | |
Rok 1996 byl ve znamení firmy Kawai a jejich znovuobjevenému konceptu nástroje s aditivní syntézou, tentokrát u modelů řady K5000. Obsahovaly i ROM vzorky pro modulování aditivních zvuků, formantový 128pásmový filtr, dobrou efektovou jednotku. Výroba končí o tři roky později bez náhrady a málem způsobuje krach společnosti. Výborný nástroj nebyl veřejností pochopen. | |
1997 a Access Virus, první syntetizér firmy, vyrábějící doposud MIDI kontroléry. Virtuální analog s ostrým zvukem a operačním systémem v EPROM, umožňujícím snadnou aktualizaci. Nástroj se v modifikacích vyrábí dodnes. | |
V roce 1998 se na scénu virtuální analogů vydal i britský Novation s modelem Supernova, ideově částečně čerpajícím z předchozích opravdových analogů BassStation. K Supernově se o rok později přidala Nova a v modifikacích se stále vyrábějí. | |
Ve stejném roce Ensoniq uvedl před pohlcením firmou E-MU nástroj Fizmo s avantgardním designem, do detailu propracovanou syntézou transwave a unikátním zvukem. Komerčně však neuspěl a Fizmo vyniká i poruchovostí. |