Tak tohle je přesně moje krevní skupina. Designově absolutní - kompaktní, ale dostatečně masivní, přehledné uspořádání prvků a nezaměnitelné barevné schema. Láska na první pohled a to člověk ještě nestačil ani dát přívodní kabel do sítě. Promars částečně vychází z SH řady (viz SH-5 nebo SH-09), elektricky je to stále stará dobrá CV konstrukce z diskrétních prvků, nově však doplněná o mikroprocesorovou techniku, řídící přes spoustu DA převodníků zvukové obvody. Díky ní se na panelu objevují tlačítka 10 presetů a 8-mi uživatelských pamětí - příslib následující generace nástrojů jako Jupiter 8, Juno 6 a dalších. Promars je menší bráška obřího Jupiteru 4, oproti němuž postrádá několik features - polyfonii, arpeggiator a výstupní chorus; naopak nabízí standardní CV/Trig interface, možnost nastavení filtru pro presety a hlavně dva oscilátory na hlas.
Syntéza je jako obvykle subraktivní. Na počátku stojí dva VCO. No, dva. To sice ano, ale ten druhý přebírá veškerá nastavení z prvního. Dají se vůči sobě leda odladit a to v rozsahu cca +/- 17 tónů. Nenajdeme tu pokročilejší věci jako synchronizaci oscilátorů nebo kruhovou modulaci, to umí až maličko mladší JP-8. VCO je laditelné ve třech oktávách + pomocí LFO, tvar výstupní vlny pila nebo čtverec, ev. čtverec s proměnnou střídou. Ta je nastavitelná ve čtyřech krocích nebo modulovatelná LFO. Součástí VCO je o oktávu nižší suboscilátor, tvar vlny čtverec. Bohužel není možné připojit externí zdroj signálu.
K signálu oscilátorů se může přidat bílý šum a dalším krokem je VCF. Nejdříve 12dB/okt HPF, následovaný 24dB/okt LPF s rezonancí. Filtr se dá přivést do samooscilace, přidávání rezonance snižuje výstupní hlasitost (znatelnější u verze s 1R3109). Může následovat ladění podle klaviatury (ve 4 stupních), modulace LFO a kladně nebo záporně vlastní ADSR obálkou.
VCA je také řízený vlastní ADSR obálkou, doplněné regulátorem výstupní úrovně.
LFO má čtyři tvary vlny, sinus, čtverec, negativní a pozitivní pilu a jeho základní rychlost je součástí programu. Rozšíření rozsahu LFO a jeho delay si bere nastavení z panelu a zejména mód Wide, kdy LFO může jít až do slyšitelného pásma 300Hz, je velmi podstaným pro charakter zvuku Promarsu.
Vedle klaviatury ke klasický rolandí pitchbender, který může přes nastavitelnou hodnotu nebo LFO řídit VCO, VCF nebo VCA, pro každý modul nezávislá úroveň. Zároveň je zde spínač portamenta a potenciometr jeho časování. Portamento funguje i z externího řízení CV/Trig.
Oscilátor je postavený na časovači 555 a přes soustavu děliček pokračuje do wave formu.
Filtr je v prvních verzích postavený na čtyřech VCA operačních zesilovačích BA662A, které další verze integrují do jednoho obvodu 1R3109. IMHO BA662A hraje lépe (mám je v JP4, Promars je z novějších sérií), na rezonantní zvuky, kde má být slyšet i zvuk oscilátoru je použitelnější.
Motherboard Promarsu i Jupiteru 4 je prakticky totožný, Promars má osazeny dva voice boardy oproti čtyřem v JP4. První je zaměnitelný s Jupiterem, druhý nikoliv - obsahuje jenom oscilátor a pak je napojen na filtr a VCA prvního hlasu. V Promarsu chybí samozřejmě deska keyasiggneru pro polyfonní rozdělování hlasů a modul chorusu.
A jak to hraje? Hezky, moc hezky;-) Zvuk je ještě hutnější než u SH-09, má ohromnou pevnost, na basy se hodí výtečně, spektrum oscilátorů je přitom velmi bohaté, ale filtr ho dokáže dobře "ukočírovat".
Rychlé LFO pomáhá generovat kovově znějící spektra, díky přiřaditelnosti k VCO, PWM a VCF je variabilita vysoká. Dva odladitelné oscilátory na hlas jsou fajn, ev. třetí hlas může vytvářet rezonance filtru. Promars má větší dynamický rozsah než SH-09, v mixu s ním je trochu víc práce, ale šíře záběru je bohatší, ačkoliv není tak živelný.
Na posledním srazu Ezone jsem krátce Promars představoval, tady je záznam: