bodyia > syntetizéry > Shruthi family a Yellow magic kit

Autor: synt <(at)>, Téma: syntetizéry, Vydáno dne: 08. 10. 2012

anotace: Synth DIY svět je slibně se rozvíjející oblast, originální a kvalitní zvuk jen čeká v prodejně součástek. Jsem velký fanoušek Mutable Instruments a nejen o posledním počinu, kitu Yellow Magic, bude tento článek.

DIY

DIY neboli "udělej si sám" pronikalo do světa syntetizérů vždy, spousta věcí se dá doma na koleně postavit minimálně stejně kvalitně, jako lze nakoupit hotový produkt. Pro hledače originálního zvuku tato forma navíc přináší obohacení, které ve workstationu, vyrobeném ve stotisícové sérii, prostě nedostanou. A navíc je to příjemná zábava;)
Forma se velmi liší, od distribuce schémat, plošných spojů, až po kity, obsahující všechno potřebné ke stavbě zařízení.

O francouzském hobby projektu Mutable Instruments a jeho zakladateli Olivieru Gilletovi, jsem se dozvěděl díky prvnímu publikovanému modelu Shruthi-1, asi před rokem a půl. Za tu dobu se spousta věcí změnila a rozvinula, z Mutable Instruments je firma, Shruthi existuje v mnoha variantách, přidal se midiprocesor Midipal a chystají se dvě nové stavebnice; analogová Anushri a polyfonní Ambika. Další zajímavé DIY věci jsou třeba PreenFM, až šestioperátorový FM synťák; Meeblip, atmel-based digi monosynth nebo různé varianty na Midibox, viz např popisovaný SammichSID. Shruthi mi ale přijde nejpropracovanější, Olivier je neuvěřitelný detailista a systematik.

Shruthi

Shruthi-1 je monofonní syntetizér, skládající se ze dvou částí - digitální a analogové desky:

Celé je to hezky vidět tady (přičemž firmware se vyvíjí a přidává nové a nové možnosti, například mě baví v létě přidaný mód, kdy každý nový stisk klávesy ve smyčce zapíná osc1 - osc2 - subosc - šum, výborné pro podivné rytmické sekvence)

architecture
Filtry:

Toto byla první generace filterboardů, které dnes již nejsou dostupné (krom SMR4 nic z toho nebyl kit, pouze desky plošných spojů). Olivier se rozhodl, že staré čipy nechá starým synťákům a navrhne nová zapojení bez kritických komponentů. A to je druhá generace, která většinou přidává "něco navíc", jsou to variabilní modely, kdy každý hraje opravdu jinak:

Porovnání, zvuk:
prof

Variabilita celého systému je skvělá, Shruthi podporuje i řetězení, takže lze postavit polyfonní synth (testováno, 4 dohromady zněly skvěle), což ale bude brzy řešit polyfonní Ambika. Kromě filterboardu s IR3109 jsem postupem času postavil všechny a každý mi dává smysl. Na basy je nejlepší SMR a CEM3379, na tvůrčí blbnutí LP2+Delay a Digifilter, pro hledání hranic syntezátorového universa dual SVF a 4PM. Polivoks je agresivní legrace a nejslabší asi je SSM2044, kterého zachraňuje HPF v serii s LPF.

A jak dopadá porovnání s "velkými" nástroji? Rozhodně velmi ambiciózně. Je tu vidět pečlivost kontrukce a zapojení, zvuk je jistý, konkrétní, má v sobě to něco, co milovník syntezátorů potřebuje. Rozhodně se neztratí vedle drahých analogů a digitální nebo vitruálně analogovou produkci posune blíž k životu. Z frontu se trochu hůř ovládá; 4 potenciometry, jeden enkodér a šest tlačítek není moc; ale stačí doplnit programmer nebo si vytvořit mapu na oblíbeném kontroleru a je to tady;). Takže veliké doporučení.

Shruthi
Shruthi zákoutí

Setup:

Co tu tedy máme. Postavil jsem si zatím čtyři shruthi-based stroje, dva jsou customizované podle bláznivých nápadů, dva jsou limitované kity:

Demo:

direct recording to Presonus Digimax D8 > Logic Pro 9.1 > Lame convert to MP3. No FX, no edit.