anotace: I v době rostoucí popularity modulárních syntetizérů a analogových klonů se na trh dostávají synťáky, které se dají nazvat inovativními, přinášející nový zvuk nebo nové možnosti. Hydra mezi ně určitě patří.
Nepříliš často pořizuji novinky, ale tady mi to nedalo. ASM Hydrasynth desktop firmware 1.3.1 už pár dní okupuje můj pracovní stůl, je čas na krátké subjektivní shrnutí
- je to přiznaně Čína, čínská firma (Ashun Sound Machines) i čínská výroba, ale předsudky stranou (jo, mám je), tohle dělal někdo, kdo ví, zná a má rád synťáky
- výroba je excelentní; pevné, superkvalitní, žádné známky šetření, rackové uši v balení, manuál v pevných deskách, spousta samolepek
- ... ale když je v racku, nejsou vidět popisky zadních konektorů
- ovládání hodně rychlé a fajn, ale na videu to vypadalo ještě lépe než ve skutečnosti (občas je potřeba víc úkonů k akci, než by bylo nutno)
- pady citlivý, polyaftertouch u nich funguje pěkně a hydra se tak dá hezky položit na klín a třeba v posteli se sluchátky blbnout
- "enkodery" budou nekonečný poťáky, podobnej fajn pocit jako na Elektře
- regulovatelný jas tlačítek, displeje i padů (~ neoslňují)
- presety použitelný a s přiměřeným množstvím efektů (jen většina z nich počítá s polyfonním aftertouchem a ribbonem a na normální klaviatuře s mono aftertouchem řada z nich nevyzní)
- 5x128 paměťových pozic je tu teda málo...
- ...a 8 hlasů nic moc, 12 nebo 16 by potěšilo víc
- synth workflow abnormální a extenzivní (5 obálek i LFO, 32 slotů v modulační matrici..), řada jinde neviděných věcí (třeba osc sync s feedbackem, tři typy PWM, každý osc vlastní panorama atd.)
- skvělé je, že na LFO a obálkových tlačítkách je vidět jejich aktuální stav
- velmi syrové oscilátory (určitě je dělal jiný tým než filtry:)
- skvělé wavetable možnosti (ale je škoda, že nelze nahrát svoje vlny)
- excelentní filtry (a netušil bych, že to řeknu někdy o digifiltrech), charakterní, s pěknou rezonancí, každý je jiný
- reverb a echo fajn, zbytek efektů spíš do počtu (s externími efekty to dost ožije)
- nejvíc mě baví plochy, jsou parádně pohyblivé a nenudné (pak zase ty hlasy)
- super jsou perkusivní zvuky, trochu jako fyzikální modeling, FM je taky bezva
- CV vstupy/výstupy jednotlivě konfigurovatelné (standard, napětí, gate), CV vstup může být i jako vlna FM elementu a tak:)
- konektory pro midi, audio atd. jsou zastrčené v case, není problém s umístěním v racku
- převodníky budou třídy hi-res, nic nezatají a dynamika je velmi dobrá
- dovede se vnitřně přebudit a nedá to najevo, je na to potřeba dávat pozor
- barva zvuku velmi odlišná podle nastavení a použitých segmentů, žádný typ nástroje, co hraje pořád stejně (třeba: ..ne, nebudu zlej:)
- pocitově mi nejvíc připomíná Kurzweil a jeho VAST převedený do lidské řeči s výběrem těch nejdivnějších modulů
- není to VA a ani se o to nepokouší; je to prostě digitální nástroj
- rozhodně to není workhorse, je to hodně specifická věc, specificky hrající (ostřeji než je standardem)
- je to must pro někoho, kdo má mnoho nástrojů a už se trochu nudí, jinak to asi must není
- skvěle si zvukově sedne vedle analogů, doplňují se výborně
- demo dělat nebudu, na YT je toho kupa, ale určitě si zahraje v nových kompozicích
Pro někoho, kdo hledá nestandard, určitě gear k zbystření. Za mě dobrý:)
Edit 9/2022 - Hydra prodaná, jak jsme z ní byl na začátku nadšen, tak tento stav nepřetval. Po čase je zvuk nějaký moc stejný a i přes nesložté ovládání je jeho struktura nějak iritující. Ne, není to špatnej nástroj, ale dlouhodobě se mi nehodí.