Když jsem domíchával Mindworks, mnohokrát jsem si posteskl nad nepoužitím digitálního pultu v primárním záznamu, kde bych mohl zařadit kompresory na jednotlivé stopy, gateovat šumící analogy a prostě si pohrát se zvukem mnohem víc. Po dokončení díla jsem shrnul svá přání do přehledné tabulky (:-) a zahájil diskuzi na Electrozone. Cílem je mít zapojený všechno, bez přepínání patchbayi, proto potřebuju hodně vstupů. Což obnáší buď ohromný pult nebo dva menší nebo to ještě nějak obejít. Eventuelně kaskádu vícevstupých zvukovek a míchat až v počítači - hmm, to mě nebaví, chci míchat v pultu. Za interního vítěze jsem si určil Yamahu 01V96V2, ale i velmi speciální cena byla poměrně vysoká, zvlášť když neumím ještě přesně definovat, co by pult měl umět... A tak se dostalo na dalšího v pořadí, Behringer DDX 3216, model který se přestal vyrábět, letošní rok se vyprodával a nyní již není nikde k dostání. Jeho cena se zatím na eBay šplhá výš, než byla v obchodech. To je situace....:-) Ale objevil jsem jeden inzerát, shodou náhod kousek od domoviny, a tak prakticky nepoužitý model s ADAT kartou se nastěhoval do mého studia, aby vystřídal starý dobrý analogový MX2642A.
DDX má 32 kanálů, z toho z výroby 16 analogových vstupů a dva sloty pro rozšiřující karty. Ty mohou být
16-kanálový ADAT, 16-ti kanálový TDIF nebo 8 kanálový AES-EBU. Bohužel neexistuje rozšiřující karta s
analogovými vstupy, ty je nutné řešit převodníkem na ADATu. A to je i moje konfigurace - 16 build-in analog + ADAT karta +
16 in analog přes 2 ADAT převodníky (2x Behringer - ADA8000). Z prvního ADAT outu jde výstup do převodníku, z druhého do počítače. 32 vstupů znamená určitý kompromis, se který se ale dá docela dobře žít. Ovšem na další rozšiřování nástrojové spektra to už není, pak bude muset přibýt další pult. Edit: Dlouho to nevydrželo;) 05/2008 další ADA 8000, tentokrát připojený rovnou do počítače na volný ADAT vstup. Vzniká tak hybridní systém - většinové míchání efterně v pultu a menšinové rovnou v počítači. Tam jsou racky, které stejně bez Logicu nehrají a výstupy efekťáků. 40 vstupů zaplněno do posledního volného jacku. Co bude dál se uvidí.
8 analogových výstupů z ADATu je nakonfigurováno jako BUSy pultu a zapojeny v nich jsou vstupy do nástrojů nebo kytarových krabiček. Vzniklá variabilita je obrovská.
DDX má na každé šavli gate, kompresor/limiter, delay a 4pásmový parametrický ekvalizér. Kanál je přiřaditelný
do 4 interních efektů a 4 AUXů + 16 BUSů. Veškerá nastavení se samozřejmě ukládají v total recall, přes MIDI
lze ovšem řídit pouze volume, mute a panoramu, ostatní změny nastavení je nutné řešit interní automatizací
synchronizovanou MMC sekveceru. Funguje to spolehlivě, jenom prvních pár taktů je třeba nechat Behringeru na
lock hodin. Záznam automatizace se do pultu vejde jenom jeden, velmi vhodné je rozšíření PCMCIA Flash
kartou (kombinace CF karta + redukce na PCMCIA funguje), na kterou lze také zálohovat nastavení atd.
Kvalita interních efektů je podobná Virtualizeru 2024 po tuningové úpravě. Nejsou zázrak, ale použitelné ano.
Bohužel je nelze úplně odpojit jako na 01V96 a jejich returny stále zabírají 8 interních kanálů, které by člověk
třeba rád použil na něco jiného:-)
Zvuku jsem se bál i se ně něj těšil. Cesta signálu se zpřehlednila, každému nástroji stojí v cestě jeden AD převodník, zbytek jede po digitální bázi. Což samo o sobě nemusí být cesta k úspěchu, ale zde se zdá, že ano. Zdroje jsou lépe ohraničeny, zvuk má nepoznanou dynamiku i razanci, mnohem lépe a přesněji se pracuje se stereofonní bází. Ekvalizéry zní přirozeně, to samé lze říci o kompresorech. Spokojenost. A integrace do Logicu přes ADAT dává větší šanci různým VSTi, byť je příliš nepoužívám.
Co dodat - to všechno za cenu, kolik stála před devíti lety moje první zvukovka Digidesign Audiomedia III. Krásné. Je fascinují pozorovat, kam až se technologie za pár let dostaly, jak vysokou kvalitu si hudebník i v amatérských podmínkách může dopřát. Samozřejmě mám nějaké výhrady, třeba pult poměrně hřeje a ventilátor je trochu slyšet, uvítal bych víc SPDIF in/out pro externí efektové jednotky nebo možnost pojmenovat si fadery, ale to jsou pikopižky na jinak zajímavém řešení.
DDX pořád mám, slouží věrně a poctivě, záhy po koupi přibyly dva ADA8000 převodníky a po optimalizaci generátorů zvuku množství vstupů na určitý čas stačilo. Ovšem zastavit množení gearu je jako poručit dešti a větru, tudíž liché. A jelikož potřebuji mít všechno zapojené naráz, patchbay mě neuspokojuje, následoval další ADA8000, tentokrát připojený již přímo do ADAT karty v počítači; vznikl tak hybrid, kdy se část nástrojů míchala v počítači a část venku v pultu. Hrozná schíza, která v posledním stadiu končila tak, že nástroje, co šly rovnou do compu, jsem prakticky nepoužíval; práce s virtuálním pultem mě prostě nebaví. Koncem loňského roku ovšem přišla nabídka na pár pultů Korg 168RC, z nichž jsem si jeden nechal a připadám si být zachráněn. Počet vstupů stoupl ještě o 8 (v konečném součtu mám 4 volné, hurá), k tomu dva příjemné FX procesory ala Triton a míchání v compu přesouvám zase na příště ;)
Oba pulty jsou různé a nabízení svébytné možnosti: DDX se rozhodně lépe ovládá, výhodou je gate/comp/LED meter na každém kanálu (Korg nemá), možnost 32 audio in. Korg je menší a to i počtem vstupů, max 24, uvnitř je ovšem jen 16kanálová sběrnice, má ale perfektní routing a prakticky neomezenou konfiguraci (šavle 1 třeba ADAT A/1, šavle 2 ADAT B/8, šavle 3 analogový vstup 5 atd), jakýkoliv vstup jde poslat přímo na libovolný výstup, vysílá a přijímá přes MIDI jako CC všechno (DDX jen volume/pan/mute, zbytek se musí automatizovat přímo v pultu), taky nemá větrák. Ještě pro info, ADAT out jde z Korgu 20bit (DDX 24bit) a i když lze interně synchronizovat jen na 48kHz, via externí synchro umí i 44,1 kHz.
Je mi jasný, že se to celý může zdát jako staromilská cesta, většina lidí dnes míchá rovnou v počítači, což rozhodně svoje výhody má... ale můj prehistorický milovaný Logic 5 k tomu vyloženě stavěný není, přesun na Cubase vidím nereálně a navíc mám rád všechno vizuálně pod kontrolou. C'est la vie :-)
Konfigurace:
S ADA8000 jsem spokojenej, nijak extrémně nešumí a hraje v pohodě, nicméně jsem vyslyšel lákání v podobě tuningu, schéma ukazuje na možné rezervy. Na různých fórech jsem četl o přemostění mikrofonního tranzistorovýho předzesilovače - proč to nezkusit;-)
ADA8k je na dvou deskách, první je hnedka u vstupních konektorů a tam jsou i preampy, druhá obsahuje oddělovací operační zesilovače a digitální část + výstup. Dostat se k preampům chce trochu času, desku drží na předním manelu 8 XLR konektorů a je tam zasunutá v docela sevřené drážce. Ovšem podařilo se, před sebou mám čistou elektroniku. Teda čistou... plošňáky jsou osazený hezky, ale čínské dělnice si už moc nedělaly starost s konektory a dalším vnitřním provedením, je to lehce halabala. Nejvíc mě ale štvou nestíněné kabely s linkovým signálem mezi deskama. ADA8k používá stejný AD převodníky (wavefront AL1101) jako Alesis AI3, některý Presonusy a RME. Jinak zapojení kanálového konektoru je (pořadí od červenýho drátu): signál plus, signál minus, zem, ledka signal, ledka peak.
Vyzkoušel jsem 3 různý verze úpravy:
Ve finále jsem všechny vstupy vrátil zpátky do původní verze, neměl jsem pocit, že by úprava vstupní analogové části přinesla nějakou významnější změnu, tj. zabývat se jimi je zbytečná časová investice, ev. zlepšení bude v oblasti akustického placeba. Což jsem potřeboval vědět;-) Zvukově by tedy ADA8k měl být prakticky stejný jako AI3 a ostatní sourozenci se stejnými převodníky.
Behringer DDX3216 / Korg 168RC / ADA8000 - komentáře
K článku nebyl vložen komentář
Přidat nový komentář