V roce 1998 Clavia uvedla NordModular a MicroModular, hardwarové nástroje, virtuální modulární analogy, kde propojování jednotlivých modulů probíhá na monitoru počítače, konfigurace se potom nahraje do nástroje. Zajímavý koncept, propojující jednoduché uživatelské rozhranní s ohromnými zvukovými možnostmi. Systém se stále modernizuje. |
V roce 1999 německý Waldorf začíná produkovat virtuálně analogovou řadu Q s třemi oscilátory v základní výbavě. Řada Q má mnoho modifikací (nejvyšší má analogové filtry) a vyrábí se dosud. |
|
Rok 1999 je také ve znamení posledního FM mohykána ze stáje Yamaha, modelu FS1R. Používá 8 operátorů místo 6 nebo 4 u předchozích FM generací, má formantové filtry a formantový sekvencer, díky němuž dokáže mluvit nebo zpívat. Velmi zajímavý nástroj, velmi složitě programovatelný a velmi těžko si hledal klientelu. |
Americký Alesis představil v roce 2000 model Andromeda za vysokou cenu, na jakou jsme u Alesisu dosud nebyli zvyklí (5000$) – 16hlasý analogový syntetizér, resp. VCO, VCF a VCA jsou analogové, obálky a LFO digitální, ovšem cesta signálu je ryze analogová. Samozřejmě silmá efektová jednotka a kompletní MIDI. |
V roce 2000 také přichází na trh Korg MS-2000, další virtuální analog firmy, následník Prophecyho a Z1, ovšem pouze s algoritmy analogových nástrojů. Funkčně podobný NordLeadu nebo SuperNově. |
|
Americký purista Studio Electronics uvádí v témže roce model Omega 8, ryzí analog, nabízející snad všechny možnosti analogových nástrojů, včetně instalace dalších druhů filtrů, sólo vstupem a výstupem pro každý hlas nástroje. Za kvalitu se ale platí, zde kolem 5000$ u konfiguraci se dvěma filtry. |
V roce 2000 se rovněž začínají prosazovat opravdu použitelné virtuální nástroje jako počítačový software. Native Instruments B4, emulující zvuk Hammondových varhan Pro52, softwarová replika Prophetu-5 nebo FM7, replika DX7, ukazují, že tudy cesta zřejmě povede. Sice zvukově nestačí na předlohy, ale jsou snadno ovladatelné a nezabírají žádné místo. |
|
2001 a Sherman FilterBank 2. Pokračovatel veleúspěšného analogového externího filtru nabízí přepínatelnou charakteristiku filtru, obálky i LFO, má MIDI řízení a pure analog zvuk. Díky němu i romplery mohou znít jako extrémně drahé analogové nástroje (tedy skoro:-) |
V témže roce se představuje Korg Karma, rompler s unikátními interaktivními frázovými možnostmi díky systému Kay Algorythmic Realtime Music architecture. |
|
Rok 2002 je rokem návratu Roberta Mooga a jeho legendy MiniMoogu. Tentokrát ve verzi Voyager, kompletně midizované, ovšem s prakticky identickým zapojením hlavních obvodů. Při přímém porovnání „originálního“ MiniMoogu a jeho současné verze prý není slyšet rozdíl. A co to znamená pro nás? Že se historie opakuje a možná už příští rok budeme moci zakoupit 100% originální Telharmonium. |
Bez omezení (1998 - 2002) - komentáře
Přidat nový komentář
Autor: neregistrovaný - ALf (elektri@gmail.com)
Titulek: Super
Přidat nový komentář