Doepfer MS-404

Doepfer je německá firma, specializující se na specifické a unikátní výrobky z elektronické hudební techniky. V jejím repertoáru lze mimo jiné nalézt krokový sekvencer, MIDI kontroler s 64 potenciometry, přenosné masterkeyboardy nebo modulární syntetizér A-100, čítající v současné době přes stovku modulů, například filtr pro trautonium, ribbon kontroler nebo 8bitový sampler.

Jednohlasý analogový syntetizér MS-404 v příjemném 1U rackovém formátu, se vyráběl od roku 1994 a poslední kousky opustili továrnu na přelomu tisíciletí. Prošel čtyřmi vývojovými stádii, kdy se modifikovaly funkce i hodnoty některých součástek. Původně se mělo vyrobit maximálně sto kousků, ale zájem předčil očekávání, mezi lid putovalo kolem třech a půl tisíce exemplářů.
Často se MS-404 uvádí jako klon TB-303, což je však se strany Doepferu dementováno. MS-404 umí mnohem víc a s rolandím kultem má společného pramálo.

Strukturou je nástroj oblíbený subraktivní syntetizér. Signál jediného VCO pokračuje do VCF a následně VCA, ovlivněn může být rychlou ADSR obálkou nebo dvěma LFO. VCO má čtvercovou nebo pilovou vlnu a místo VCO může být jako zdroj signálu použit šum nebo externí signál, který lze smíchat s interními zdroji. LFO mají tři škály rychlost, od velmi pomalých vln do 5kHz. První LFO může uvlivňovat frekvenční modulací oscilátor nebo řídit rychlost PWM pro čtvercovou vlnu, druhé je přidrátováno k filtru. LFO mají implicitně čtvercový průběh, ale přepnutím juperu uvnitř nástroje lze získat vlnu pilovou. VCF je kaskádový rezonanční samooscilující fitr "moogovského" typu se strmostí 24dB/okt, ovlivňovat ho krom LFO může obálka (potenciometr 0-100) nebo key tracking (0, 50%, 100%).

V MS-404 je integrováno MIDI > CV/trig rozhranní, ev. opačné (opět jumper na základní desce), čímž ho lze využít i jako řídící pro neMIDI analogové nástroje.
Přes MIDI se dá ovládat volume, frekvence filtru, pochopitelně note on/off a vypnutí/zapnutí portamenta. Přes ProgramChange se nastavují provozní režimy. MIDI OUT není, žádný kontroler se nevysílá a pochopitelně nejsou pozice pro ukládání zvuků. Zajímavé je nastavení přijímacího kanálu, stiskne se tlačítko Learn a na požadovaném přijímacím kanále pošle note on. Nástroj si hodnotu zapamatuje a bude přijímat jenom na tomto kanále.

Zvuk je zajímavý a velmi dobrý. Bez modulačních LFO zní poměrně ostře, charakterem je blíž víc Pulsemu než BassStationu. Výtečné jsou PWM zvuky, špinavé leady a jednoduché basy, po připojení LFO na slyšitelné frekvenci se charakter mění na ruchový FM generátor. Možnosti vzhledem k omezené struktuře jsou překvapující, hodiny lze laborovat se zvukem a nacházet stále nové a nové prvky. Při detailním poslechu se dá odhalit, že šumové vlastnosti nejsou bezchybné, každý zvuk je šumem obalen stejně jako u většiny nástrojů z osmdesátých let.

Technické zpracování je na pohled perfektní, bohužel při delší práci se ukáže nízkorozpočtová výroba - potenciometry i přepínače jsou na jediné desce plošných spojů se všemi ostatními součástkami. Tato deska není nijak chycena k přednímu panelu a při přepnutí přepínačů se znatelně prohne. Otázkou je, jak dlouho takovou zátěž vydrží, jistý britský hudební server uváděl, že se na reklamaci vracela polovina prodaných kusů (a podobný osud stíhá A100). Nicméně můj kousek funguje a pokusím se udělat něco, abych případné budoucí chybě zabránil.
Doepfer na svém webu má i servisní manuál pro nástroj, uvnitř je MS-404 perfektně popsaná, modifikacím jsou dveře otevřené.

Hezká věcička. Chytrá, praktická, s neotřelým zvukem a zajímavými možnostmi. Poslouží zároveň i jako externí analogový filtr nebo převodník MIDI - CV/trig. A jako u většiny podobných nástrojů - co parametr, to kontroler. Žádné bloudění v menu, pěkně rychlé a jednoznačné ovládání. Toho si cením čím dál víc. A že nemá paměti nebo další oscilátory? No a co - od toho jsou zase jiní.

Ve studiu od 2004
Zveřejněno: 01. 09. 2004 (přečteno 7773)

Doepfer MS-404 - komentáře

K článku nebyl vložen komentář


Související články
ARP Omni II (20.09.2023)
Waldorf Q+ (29.07.2023)
Guinguin MME (15.06.2023)
DinSync RE-909 (17.12.2022)
DinSync RE-808 (19.11.2022)
ASM Hydrasynth (28.03.2020)
Aelita (19.07.2018)
Yamaha SK30 (01.01.2018)
Yamaha CS-60 (28.07.2017)
Alisa 1387 (12.09.2011)
SammichSID (16.05.2010)
Simmons ClapTrap (05.09.2009)
Boss DR-220A (10.08.2009)
Akai VX600 (10.08.2009)
Roland SH-2 (08.06.2009)
Korg DSS-1 (02.04.2009)
Roland SRE-555 (12.03.2009)
Crumar Performer (01.10.2008)
Seak ADM 5 (11.07.2008)
Korg Polysix (29.04.2008)
Paia Gnome (11.01.2008)
Roland Jupiter 4 (11.10.2007)
Roland SH-09 (22.07.2007)
Chroma Polaris (06.01.2007)
Roland SH-5 (03.11.2006)
Kawai K3m (07.10.2006)
Korg EX 8000 (05.10.2006)
DSI Evolver (08.08.2006)
Jomox MBase01 (18.03.2006)
Casio VZ10m (28.01.2006)
Prodám-koupím (21.08.2005)
Waldorf Microwave (18.12.2004)
ARP Axxe (18.11.2004)
Pluto 3000 (18.10.2004)
Ensoniq ESQ1 (10.10.2004)
Kawai K4r (18.08.2004)
Alesis Andromeda A6 (17.06.2004)
Tiracon 6V (10.12.2003)
Waldorf MicroQ (01.07.2003)
Oberheim OB-12 (11.11.2002)
MAM ADX1 (10.10.2002)
Waldorf Pulse (18.07.2002)
Kawai K5000W (01.05.2001)
Yamaha TX 81Z (18.08.2000)
Crumar Bit One (18.08.1999)
Roland JX3P (18.08.1998)
Korg Prophecy (05.05.1997)
Roland JX8P (30.05.1996)
Roland Juno Alpha (01.04.1994)
Roland Juno 106 (01.02.1994)
Roland MT-32 (01.01.1994)
Yamaha FB-01 (01.03.1993)
Vermona DRM (28.02.1991)
© bodyia 1997-2024, powered by phpRS || TOPlist