Microwave od neměckého Waldorfu byl v devadesátých letech stěžejní model značky. Vycházel ze zakázkově vyráběného monstra Wave a zároveň byl pokračovatelem syntetizérů PPG Wave 2.2 a 2.3.
Microwave charakterizuje wavetable syntéza, kdy je v paměti nástroje uložena tabulka s vlnovými průběhy a interní oscilátor řídí pouze její přehrávání, přičemž jednotlivé vlny se mohou postupně střídat v čase. Následuje napěťově řízený zesilovač a až po něm je zařazený analogový filtr s chipy Curtiss. Výstupní jednotka umí panoramu. Koncept je doplněný dvěma LFO a třemi obálkami, fixně přiřazenými na oscilátor, zesilovač a filtr. Mnoho parametrů lze ovládat modulační matricí buď přímo podle hodnoty zdroje nebo hodnoty krát další parametr (třeba LFO přes obálku atd.).
Microwave má osm hlasů, každý hlas má vlastní DA převodník z oscilátoru. Samozřejmě rozumí MIDI, řízení parametrů pouze přes SysEx a s rostoucí verzí OS roste i schopnost MIDI řízení, poslední generace byla V2, kterou má implementovaný i můj nástroj. Je také možné nakonfigurovat si čtyři CC a ty používat v modulační matrici. 32 vlnových tabulek je v ROM, další dvě lze nahrát do nástroje po MIDI, pamětí pro zvuky je 4x32 plus 2x32 multizvuků, které se dají použít pro konfiguraci multitimbrálního nastavení. Zepředu má nástroj slot pro paměťovou kartu, která RAM pozice zdvojnásobuje.
Pochopení výroby zvuku je samozřejmě složitější než u subraktivní syntézy, kterou schéma může evokovat, s tím ale přímo souvisí možnosti zvukové tvorby, pro kterou však doporučuji nějaký počítačový editor, z frontu to taková legrace už není:-). Generované zvukové spektrum je velmi bohaté, od pevných basů, přes cinkavá alá FM piana, sweepy po zajímavě měnící se plochy. Microwave umí znít extrémně digitálně i analogově kulatě, charakter nástroje je více než kde jinde závislý na programu zvuku. Je zajímavý, experimentální, s širokým záběrem využitelnosti. Navíc má šťávu.
Waldorf po ukončení výroby "jedničky" uvedl na trh Microwave 2, což už je ale VA syntetizér, smazávající charizma původní verze. Následující Microwave XT byl vlastně Microwave 2 s kolečky pro hlavní parametry.
Na stránce o MIRu je k dispozici editor pro Microwave.
Ještě o MW1 z příspěvků Lowpasse na fóru Ezone:
... HW je to tak, že osc neslouží ke generování zvuku, ale určuje "rychlost" čtení jednocyklového samplu (je to ještě trochu jinak, ale to je na dvě stránky dost odborného HW popisu.). Wavetable je, jak již název napovídá, tabulka vln. Jinak řečeno oblast paměti určité velikosti (myslím, že těch slotů je tam 64, každý obsahuje odkaz na určitý lib. sample). Ta vlnová tabulka je právě ten blok "Wave". Ve wavetable může být min. 1 a max. počet samplů, odpovídající počtu slotů. Docela dost záleží na tom, jak jsou samply v rámci tabulky seřazeny za sebou, jak hustě jsou vedle sebe a pod. Tabulek můžeš mít více, ale najednou lze použít pouze jednu. Pro každý osc/wave se určí počáteční vlna. To zatím v podstatě odpovídá klasickému přehrání samplu (ve výsledku). Kouzlo wavetable syntézy je v tom, že v průběhu znění tónu lze lib. modulačním zdrojem měnit zvolenou vlnu v rámci tabulky a to pro každý generátor (odpovídá bloku osc/wave) nezávisle. Takže vlastně vektorová syntéza, ale ne na úrovni mixu generátorů (jako to má Prophet VS, Wavestation, SY22/35, PSR-795 či jak se jmenuje), nýbrž přímo v generátorech. Dá se určit třeba i to, jak jsou samply mezi sebou interpolovány, jestli skokově nebo s vyhlazením (to jde samozřejmě více či méně, podle typu samplů a jejich offsetu v rámci tabulky). Mimochodem, slovo sampl tu nemá úplně obvyklý význam, jak jsem již předeslal, nejde v žádném případě o multivzorek, není ani smyčkován, je to jeden půlcyklus vlny (0-PI) o délce 128 vzorků...
... U wavetable nemá frekvence osc na barvu vliv (samozřejmě kromě aliasingu). Ta poznámka je asi o tom, že jsou tam (zjednodušeně řečeno, je to fakt docela chytře vymyšlené, ani tomu zas tak dobře nerozumím) HW čítače, sloužící k posunu v rámci samplu a jejich inkrementaci zajišťuje osc. K ničemu jinému tam vlastně není. Ty oscilátory mají dokonce pracovní frekvence zcela mimo audio (asi o 2 řády vyšší, což je celkem pochopitelné). U Microwave 1 je to implementováno celé v ASIC čipu, staré PPG Wave to mělo sestavené z kupy součástek...
... S tou single cycle vlnou je to ještě trochu jinak, to jen pro zajímavost. V paměti je totiž, jak jsem psal dříve, dokonce jen polovina. Druhá polovina vlny se dopočítá až při zavádění do RAM paměti. Bylo to kvůli další úspoře ROM paměti, která tehdy byla ukrutánsky drahá. Další píši proto, že on to je na ty obrovské možnosti paměťově i tak velice úsporný systém....
... "Analogové" zvuky tam fakt jdou v pohodě, každá tabulka má jako jednu krajní vlnu pilu. Samotný obdélník tam také najdeš. Pokud nepoužiješ DSW (Dynamische spectral wave, jak tomu říká Waldorf), čili projíždění tabulky, pak to díky echt analogovému VCF chipu Curtiss zní solidně "analogově". Samozřejmě, ten osc zní stejně digitálně, ale kdysi jsem měl Matrix 6, jak jsem se již zmiňoval jinde, mnohými vychvalovaný "analog" (spíš skorodigitál - VCO/VCF/VCA v jednom chipu, zbytek digi), když jsem je měl puštěné spolu, tak tě mohu ubezpečit, že kdyby jsi měl zavázané oči a zeptal jsem se tě "co je víc analog", tak při stejně naprogramovaných zvucích bys jednoznačně volil MW. Akorát to podle mě trochu postrádá smysl, dělat na MW analogy....
Waldorf Microwave - komentáře
K článku nebyl vložen komentář
Přidat nový komentář