Shruthi family a Yellow magic kit

DIY

DIY neboli "udělej si sám" pronikalo do světa syntetizérů vždy, spousta věcí se dá doma na koleně postavit minimálně stejně kvalitně, jako lze nakoupit hotový produkt. Pro hledače originálního zvuku tato forma navíc přináší obohacení, které ve workstationu, vyrobeném ve stotisícové sérii, prostě nedostanou. A navíc je to příjemná zábava;)
Forma se velmi liší, od distribuce schémat, plošných spojů, až po kity, obsahující všechno potřebné ke stavbě zařízení.

O francouzském hobby projektu Mutable Instruments a jeho zakladateli Olivieru Gilletovi, jsem se dozvěděl díky prvnímu publikovanému modelu Shruthi-1, asi před rokem a půl. Za tu dobu se spousta věcí změnila a rozvinula, z Mutable Instruments je firma, Shruthi existuje v mnoha variantách, přidal se midiprocesor Midipal a chystají se dvě nové stavebnice; analogová Anushri a polyfonní Ambika. Další zajímavé DIY věci jsou třeba PreenFM, až šestioperátorový FM synťák; Meeblip, atmel-based digi monosynth nebo různé varianty na Midibox, viz např popisovaný SammichSID. Shruthi mi ale přijde nejpropracovanější, Olivier je neuvěřitelný detailista a systematik.

Shruthi

Shruthi-1 je monofonní syntetizér, skládající se ze dvou částí - digitální a analogové desky:

  • cheatingDigiboard nese naprogramovaný mikrokontrolem s programem, který generuje zvuk, vytváří obálky a další modulátory. Obsahuje samozřejmě displej, paměť pro 400 zvuků a jednoduchý ovládací interface. Tato část je ve všech Shruthi stejná, maximálně se může lišit barvou deska plošných spojů;). Výstupem je analogový audio signál, 5x CV výstup (pro cuttoff, resonanci, vca a 2 záložní podle filterboardu), 4x CV vstup (jako vstup do matrice může být i externí signál) a datová sběrnice pro programmer nebo speciální typy filtrů. Zajímavé je, že výstupy nejdou přes převodníky, ale jsou řešeny přes PWM výstupy mikrokontroleru.

  • Základem subtraktivní syntézy jsou dva digitální oscilátory (prakticky wavetable, lze určit start přehrávání vzorku), které mohou být spolu různě provázány (mix, synchronizace, bitová dělička...) a které lze doplnit šumem a suboscilátorem (-1 nebo -2 okt, různé vlny). Z modulátorů jsou k dispozici 2 obálky, 2 LFO, 12 modulačních matric, arpeggiator a step sekvencer.

  • Analog, resp. Filterboard, obsahuje (povětšině) analogový filtr různého typu, VCA, případně nějaký efektový prvek. Obsahuje také vstup pro externí signál - zdroj zvuku může být libovolný. Ovládá se pomocí kontrolních napětí z digiboardu případně digitální sběrnicí u složitejších typů. A právě filterboard do značné míry určuje, jak Shruthi bude ve finále hrát.

Celé je to hezky vidět tady (přičemž firmware se vyvíjí a přidává nové a nové možnosti, například mě baví v létě přidaný mód, kdy každý nový stisk klávesy ve smyčce zapíná osc1 - osc2 - subosc - šum, výborné pro podivné rytmické sekvence)

architecture
Filtry:
    vlk
  • Základní je filterboard SMR4, což je 2/4polový (12/24dB/okt) low pass filter. Je postavený na 4 VCA, podobně jako první generace Jupiteru 4 a podává naprosto přesvědčivé zvukové výkony. Pevný, silný zvuk, maličko přibarvený.
    SMR4, resp jeho vylepšená verze MK2 je součástí základního kitu s průhlednou krabičkou.

  • Auru kolem sebe nese filterboard osazený IR3109 (např. Roland SH101), 4polový 24dB/okt LPF. Zvukově velmi podobné SMR4, dosažitelnost čipů celkem problematická.

  • Další filterboard byl postavený kolem SSM2044 (např. Korg Polysix, Kawai K3). Je to opět 24dB/okt LPF, ale je vhodnější pro polyfonní nasazení, je výrazně měkčí a barevnější, nemá tak silné spodní pásmo. Zapojení boardu přidává regulovatelný HPF, což použití zase posouvá jinam.

  • Na bázi CEM3379 (např Ensoniq ESQ, SQ80) pracuje další filterboard. Je to opět 24dB/okt LPF, trochu připomíná SMR4, je ale neutrálnější, sušší, takový ortodoxní lpf, který skoro nic k signálu nepřidává.

Toto byla první generace filterboardů, které dnes již nejsou dostupné (krom SMR4 nic z toho nebyl kit, pouze desky plošných spojů). Olivier se rozhodl, že staré čipy nechá starým synťákům a navrhne nová zapojení bez kritických komponentů. A to je druhá generace, která většinou přidává "něco navíc", jsou to variabilní modely, kdy každý hraje opravdu jinak:

  • Dual SVF je dvojitý 12dB/okt LPF/BPF/HPF filterboard. Oba filtry mohou být řazeny sériově či paralelně a každý má svoje ovládání. Velmi flexibilní a čistě znějící věc, základní nastavení dual LPF vzdáleně připomíná barevnější SMR4, ale díky možnostem směruje víc do laboratorního zvukového světa;). Rozšířené funkce se ovládají z druhé obrazovky filterpage, kde se přepíná typ a cuttoff a resonance pro druhý filtr.

  • FX/Digital filter je odlišný hlavně tím, že není analogový. Obsahuje další mikrokontroler, který počítá LPF nebo HPF a zajímavé efekty jako delay, loop, bitcrusher a podobně. Pořadí filter-efekt je volitelné. Velmi zajímavá věc, hlavně ve spojení s jiným filtrem přes externí vstup. Samotný filtr je trochu nudný, ale použité super lo-fi efekty nabízí hodně experimentální hru se zvukem.

  • Polivoks filterboard je záměrně zkreslující filtr s podobnými vlastnostmi, jako má filtr v Polivosku, tj LPF a BPF, 12dB/okt. Porovnával jsem si to a úplně nesouhlasím, oba hrají dost jinak, ale to nebere Polivoks boardu jeho originalitu. Výsledek je trochu brutálně se valící zvuk, který v různých leadech rozhodně nezanikne. Navíc je tu ještě FM z audio výstupu do CV filtru. Bylo dostupné v limitovaném kitu s rudou krabičkou.

  • Dalším je 4Pole Mission filterboard. Ten je kompletně konfigurovatelný, podobně jako v Oberheimu Xpander. 1/2/3/4 pole LPF/BPF/HPF a další kombinace (např. skvělý phaser nebo allpass). Navíc jsou tu ještě 4 módy rezonance - hladná, MS20-like a dvě kombinace. Dá se s tím skvěle pohrát, možnosti jsou neuvěřitelné, stejný zvuk umí změnou konfigurace filtru hrát pokaždé hodně jinak. Někomu může vadit trochu pisklavější rezonance. Bylo dostupné v limitovaném kitu s bílou krabičkou.

  • Poslední přírustek je filterboard LP2+Delay, což je 12dB/okt LPF na bázi Korgu MS20 a k tomu 8bit lofi delay. Výborně znějící rezonance (asi nejlíp ze všech filterboardů), velmi barevný zvuk. Delay je peklo, dá se s ním užít dost legrace, od pseudo chorusu po zašumělé dubové smyčky. Bylo a možná ještě bude dostupné v limitovaném kitu s oranžovou krabičkou.
Porovnání, zvuk:
prof

Variabilita celého systému je skvělá, Shruthi podporuje i řetězení, takže lze postavit polyfonní synth (testováno, 4 dohromady zněly skvěle), což ale bude brzy řešit polyfonní Ambika. Kromě filterboardu s IR3109 jsem postupem času postavil všechny a každý mi dává smysl. Na basy je nejlepší SMR a CEM3379, na tvůrčí blbnutí LP2+Delay a Digifilter, pro hledání hranic syntezátorového universa dual SVF a 4PM. Polivoks je agresivní legrace a nejslabší asi je SSM2044, kterého zachraňuje HPF v serii s LPF.

A jak dopadá porovnání s "velkými" nástroji? Rozhodně velmi ambiciózně. Je tu vidět pečlivost kontrukce a zapojení, zvuk je jistý, konkrétní, má v sobě to něco, co milovník syntezátorů potřebuje. Rozhodně se neztratí vedle drahých analogů a digitální nebo vitruálně analogovou produkci posune blíž k životu. Z frontu se trochu hůř ovládá; 4 potenciometry, jeden enkodér a šest tlačítek není moc; ale stačí doplnit programmer nebo si vytvořit mapu na oblíbeném kontroleru a je to tady;). Takže veliké doporučení.

Shruthi
Shruthi zákoutí

Setup:

Co tu tedy máme. Postavil jsem si zatím čtyři shruthi-based stroje, dva jsou customizované podle bláznivých nápadů, dva jsou limitované kity:

  • První mašina je modulární bestie, která v sobě má jeden digiboard a spoustu filterboardů: SMR4, CEM3379, SSM2044, dual SVF, Digifilter a ještě analogový CV generátor Sidekick, který má v sobě dvě LFO (do audio spektra) a 2 obálky. Implicitně jde signál do všech boardů najednou, ale zasunutím jacku se cesta rozpojí a lze konkrétní filtr ovládat něčím jiným nebo mu vnutit jiný vstup. Na výstupu je mix všech signálů dohromady. CV ve Shruthi je 0,55V/okt., při zapojení s modulárním systémem je potřeba na to myslet. Digiflter a SVF potřebují využívat stejnou systémovou sběrnici, nemohou se ovládat zároveň. Fajn tu je, že každý filtr lze použít úplně nezávisle pro externí řízení a externí audio. Takže sousedící RedSquery a Moogu Voyager toho občas využívají.

  • Shruthi modular
    Shruthi modular ve výstavbě

    Shruthi modular
    Shruthi modular finále v racku

  • Druhá bestie obsahuje digiboard, programmer, Polivoks a dual SVF filterboard. Programmer původně vznikl v rámci nadšení uživatelů, nyní už má regulérní podporu ve firmware a nese na sobě 32 potenciometrů pro digiboard. Potřebuje systémovou sběrnici, takže jí původně ovládaný Polivoks a dual SVF je zde upraven na řízení pomocí přepínačů. Což neumožňuje uložení rozšířených parametrů k programům, ale je to v reálu větší legrace. U programmeru je fajn, že vysílá ven řízené parametry, takže tím lze řídit kterékoliv další Shruthi. Aby to nebyl úplně uzavřený systém, tak je použit trochu zjednodušený semimodulární koncept, oba filterboardy se dají ovládat i externě.

  • Shruthi expander
    Shruthi expander testování

    Shruthi expander
    Shruthi expander v ostrém provozu-

  • Třetí je 4 Pole Mission kit v bílé krabičce. Je to takzvaný polokit, tj stavebnice obsahuje krabičku, plošňáky, integráče a mechanické prvky a zbytek si musí stavitel sehnat sám. Což díky GESu není žádný problém. Oba plošné spoje jsou bílé s odlišnou grafikou oproti "běžným" a v kitu byla sběratelská pohlednice a mentolový bonbon;)

  • Shruthi 4PM
    Co bylo v krabičce

    Shruthi 4PM
    4PM filterboard


  • Čtvrtý LP2+Delay Yellow Magic kit v oranžové krabičce. Také polokit, desky jsou žluté s japonskými motivy, v kitu byla sběratelská samolepka a oranžový cucavý bonbon;)

  • Yellow magic
    Yellow magic kit

    Yellow magic
    Osazené PCB

    Yellow magic
    Dva bratři v triku;)

Demo:

direct recording to Presonus Digimax D8 > Logic Pro 9.1 > Lame convert to MP3. No FX, no edit.

Zveřejněno: 08. 10. 2012 (přečteno 9772)

Shruthi family a Yellow magic kit - komentáře

Komentář ze dne: 15.09.2013 21:41:49     Reagovat
Autor: neregistrovaný - qwas (@)
Titulek:
Dlouho zde nebyl žádný zajímavý kousek syntezátoru :) kdypak něco bude ? :) Já to četl vždycky moc rád...
  
Komentář ze dne: 26.11.2013 15:38:27     Reagovat
Autor: neregistrovaný - bodyia (@)
Titulek: Re:
už je;) tempo není vysoké, nicméně vytrvalé;)

Související články
ARP Omni II (20.09.2023)
Waldorf Q+ (29.07.2023)
Guinguin MME (15.06.2023)
DinSync RE-909 (17.12.2022)
DinSync RE-808 (19.11.2022)
ASM Hydrasynth (28.03.2020)
Aelita (19.07.2018)
Yamaha SK30 (01.01.2018)
Yamaha CS-60 (28.07.2017)
Alisa 1387 (12.09.2011)
SammichSID (16.05.2010)
Simmons ClapTrap (05.09.2009)
Boss DR-220A (10.08.2009)
Akai VX600 (10.08.2009)
Roland SH-2 (08.06.2009)
Korg DSS-1 (02.04.2009)
Roland SRE-555 (12.03.2009)
Crumar Performer (01.10.2008)
Seak ADM 5 (11.07.2008)
Korg Polysix (29.04.2008)
Paia Gnome (11.01.2008)
Roland Jupiter 4 (11.10.2007)
Roland SH-09 (22.07.2007)
Chroma Polaris (06.01.2007)
Roland SH-5 (03.11.2006)
Kawai K3m (07.10.2006)
Korg EX 8000 (05.10.2006)
DSI Evolver (08.08.2006)
Jomox MBase01 (18.03.2006)
Casio VZ10m (28.01.2006)
Prodám-koupím (21.08.2005)
Waldorf Microwave (18.12.2004)
ARP Axxe (18.11.2004)
Pluto 3000 (18.10.2004)
Ensoniq ESQ1 (10.10.2004)
Doepfer MS-404 (01.09.2004)
Kawai K4r (18.08.2004)
Alesis Andromeda A6 (17.06.2004)
Tiracon 6V (10.12.2003)
Waldorf MicroQ (01.07.2003)
Oberheim OB-12 (11.11.2002)
MAM ADX1 (10.10.2002)
Waldorf Pulse (18.07.2002)
Kawai K5000W (01.05.2001)
Yamaha TX 81Z (18.08.2000)
Crumar Bit One (18.08.1999)
Roland JX3P (18.08.1998)
Korg Prophecy (05.05.1997)
Roland JX8P (30.05.1996)
Roland Juno Alpha (01.04.1994)
Roland Juno 106 (01.02.1994)
Roland MT-32 (01.01.1994)
Yamaha FB-01 (01.03.1993)
Vermona DRM (28.02.1991)
© bodyia 1997-2024, powered by phpRS || TOPlist