CS70m je značně rozporuplná bytost. Je to poctivý analogový syth, který využívá stejné osazení jako slavnější předchozí modely CS50/60/80 (viz test). Jenže jakožto pokračovatel a nositel pokroku dostal digitální řízení (pomocí procesoru Z80) a paměti, ovšem bez tehdy neexistujícího MIDI. Což samo o sobě by nemuselo být zlé, kdyby implementace nebyla taková trochu limitující. Ovládání všeho je pomocí 5bitových enkodérů, což znamená pouze 32 hodnot, pamětí je 30, rozdělených na 15 upper layeru a 15 lower layeru. CS70m je dual layer jako CS80, jenže z panelu se dají ovládat oba layery pouze dohromady, jiný zvuk v druhé vrstvě lze docílit jen vybráním jiného presetu. Hlasů je k dispozici 2x6 (oproti 2x8 u CS80 nebo 1x8 u CS60), v nástroji je 12 voice boardů.
Architektura subraktivní syntézy je také trochu jinak než u předchůdců. Zasadní změnou je osazení pouze jednoho filtru, ovšem zato s přepínatelnou charakteristikou LPF, BPF, HPF. Chybí dedikované LFO pro PWM - je součástí hlavního LFO bloku, který obsahuje také Ring Modulátor s řízením obálkou - takže buď je aktivní RM nebo globální LFO. LFO blok má zase speciální módy jako glide a obálka se dá použít i na LFO, síla se dá ovládat také kolečkem. K dispozici je druhé neprogramovatelné LFO, které přes kolečko a/nebo aftertouch může být přiřazené k VCO, VCF nebo VCA. Oscilátor je custom chip s pilou, pulse a sinusem, který se přimíchává rovnou do VCA. Obálky jsou dvě a tentokrát klasické ADSR bez definice initial levelu. Jejich čas se dá prodloužit 5x pro dlouhé swepy a obálka pro filtr může být i negativní. CS70m má také jednoduchý sekvencer a dovede se přepnout do split módu (pak hrají 2+2 layery v konfiguraci 2+4 hlasy) a je zde symphonic/tremolo efekt, ale bohužel podobně nepoužitelný (rozplizne zvuk na bázi italského organu) jako u GS1/2. Pro externí ukládání zvuků se používají speciální magnetické voice cards - stejně jako u GS1/2.
Celé toto dohromady vypadá zajímavě a dost zajímavě to i hraje. Jenže je zde určitá neintuitivnost a preludování na CS60 přináší o poznání větší radost a sériové LPF a HPF instatní Vangelis feeling. Rovněž škálování encoderů je slyšet a nastavit něco jemně je problém. Takže sedmdesátce (alespoň u mě) patřila role vzácného a krásného stroje, který si pozici na stojanu zaslouží... jen se na něj moc nehraje.
Tak toto byl čtyřicet let trvající status quo platný od produkce CS70m (1981-1983) až do roku 2022, kdy Bob Grieb alias Tauntek vytvořil vlastní firmware pro nástroj, navrhl rozšíření paměti a implementaci MIDI.
A pojal to velmi velkoryse - interně rozšířil pamět na 30*8 pozic s možností zálohovaní přes sysex, rovněž zálohovatelný sekvencer má 4x větší úložistě, ale hlavně je možné externě přes Control Change ovládat všechny programovatelné parametry nezávisle pro oba layery a v rozlišení 7bit - 128 kroků. Ve split módu je dokonce možné nezávisle ovládat 4 layery (!) a hrát je zároveň (samozřejmě s hlasovou limitací). Takto programované zvuky se sice nedají uložit do interní paměti, která si zachovává svoje 5bit rozlišení, ale máme tady Electru, která se k ovládání hodí perfektně a dovede i uložit vytvořené presety. Bohužel nelze po MIDI ovládat neprogramovatelné LFO a aftertouch, to lze pouze na panelu Yamahy.
Tauntek upgrade dává 70m úplně nový život, stává se z ní moderní nástroj s autentickým vintage charakterem, který je možné integrovat ve studiu, vzdáleně automatizovat parametry a vytvářet zvuky, které dřív nebyly možné. Moje nadšení nezná mezí, jiné takhle komplexní CSko neexistuje, z otloukánka je hvězda:)
Bobům interface je nutno si postavit (k prodeji je PCB a výpis eprom), ale není to složité - a pak instalovat do nástroje (to taky není složíté, ale respekt člověk prostě má....). Editor pro Electru jsem dal jako public do library presetů, k dispozici jsou tři verze - global, dual a split/quad - každý mód má jinak kanály pro CC, tak aby šlo ukládat zvuky a nepřepisovaly se hodnoty.
To bychom měli. Jestli 70m někde uvidíte, neváhejte.
Yamaha CS70m w/Tauntek - komentáře
K článku nebyl vložen komentář
Přidat nový komentář