Novation BassStation

Popis: BassStation je jednohlasý analogový syntetizér současné výroby, pyšnící se štítkem Made In England. Dokáže být ovládaný přes MIDI a i sám může sloužit jako řídící nástroj. Je vybaven dvouoktávovou rychlostně citlivou klávesnicí a dvěma kolečky - pitch bendrem a modulačním. Na panelu nad klávesnicí se nachází 18 otočných potenciometrů a jeden otočný přepínač a 13 přepínačů posuvných. Nad kolečky jsou dvě tlačítka pro oktávovou transpozici nebo zapsání parametrů zvuku do jedně ze sedmi pamětí. Na zadní straně nástroje je síťový vypínač, vstup napájení (externí adaptér), vstup pro kontroler, jenž může nahrazovat modulační a pitch kolečko, MIDI IN a OUT konektory a jako poslední monofonní audio výstup z nástroje. BassStation lze napájet i z baterií, v tomto případě se vloží 6 AA baterií do dna nástroje. Rozměry jsou 465 x 215 x 55 a váha pod 2,5 kg.

Výroba zvuku: Subraktivní, zdrojem jsou dva oscilátory s pilovým nebo čtvercovým průběhem, druhý lze odladit až o oktávu od prvního v půltonových skocích a v tomto rozmezí též jemně naladit. Výšku ladění může modulovat nezávisle pro oba oscilátory LFO nebo obálka 2, je-li navolen čtvercový průběh vlny, je k dispozici ještě PWM, ovládající šířku vlny buď pomocí LFO, ENV2 nebo ručně, opět pro oba oscilátory nezávisle. Bohužel není implementována kruhová nebo křížová modulace a tak zvuk jde přímo přes potenciometr MIX, regulující úrovně zdrojů do sekce filtru. Filtr je běžná dolní pásmová propust laditelná mezi 5 Hz a 10 kHz s rezonancí přepínatelnou mezi 12 dB/okt. a 24 dB/okt. Modulovat jej může LFO nebo ENV2, filtr je schopný samooscilace. Obálka 1 je pevně přiřazena VCA, je čtyřsegmentová ADSR (attack 1ms až 5s, decay 3ms až 10s, release 3ms až 10s) variabilní dle rychlosti úhozu (mění pouze úrovně - všechny zároveň, nikoliv časy), druhá je totožná. Spouštění obálek má 3 módy: Autoglide, kdy obálku spustí první nota a je-li držena po dobu stisknutí druhé, obálka pokračuje na druhou notu (jako Slide u TB303), Single, kdy pouze první držená klávesa spouští obálku nebo Multi, kdy každá nota spouští obálku nezávisle. Samozřejmostí je LFO, zde se třemi vlnami (náhodná, trojúhelník a pila), čas od nuly do pěti sekund a počáteční delay.

Editace/ovládání: Otočný přepínač na horním panelu přepíná jednu ze sedmi možných pamětí nebo aktuální nastavení ovládacích prvků, do paměti se zapisují všechny hodnoty potencionetrů a přepínačů, že zvuk neodpovídá své původní předloze v RAM potrvzuje LED dioda edit, zhasne až po uložení zvuku do paměti nebo přepnutí na paměť jinou. Tlačítko Octave Down má svoji druhou funkci v Compare - porovnání uloženého a editovaného zvuku a Octave Up prozměnu zvuk ukládá. Nastavení přijímacího a vysílacího MIDI kanálu, přirazení modulačního kolečka cíli a žádost o load nebo save zvukové banky se provede změnou polohy přepínače z Off do Keyb a následným stiskem potřebných kláves; pro změnu ladění se přepínač přepne do režimu Tuning a tlačítky UP/DOWN požadovaně rozladí. Při zapnutí je BassStation implicitně naladěn na A = 440 Hz. Modulační kolečko a pitch bender mohou být nahrazeny externím kontrolerem do ruky, který jsem však ještě jikde neviděl.
Jinak samozřejmě ovládání potenciometry je snadné i když některé mají více než jednu funkci, ale na to se dá zvyknout. Uživatel možná prvních několik minut bude tápat, následně se však s nástrojem může sžít a vytvořit nerozlučnou dvojici, alespoň BassStation svým user-friendly přístupem má k tomu veškeré předpoklady.

MIDI: Je zklamáním, do MIDI se ze všech ovládacích prvků vysílá (kromě klaviatury a koleček) pouze volume (ctrl 7); ladění (ctrl 105), rezonance (ctrl 106) a modulace filtru (ctrl 107) a attack (ctrl 108 pro ENV1 a ctrl 114 pro ENV2) + decay (ctrl 109 pro ENV1 a ctrl 115 pro ENV2) pro obě obálky, což při množství potenciometrů i přepínaču je žalostně málo. Stejná je i strana příjmu. Mýlil by se ten, kdo by se domníval, že ostatní parametry lze jistě ovládat přes SysEx a tím je problém vyřešen. Je i není. Ovládání pře SysEx možné samozřejmě je, ale pouze vysláním paketu s parametry celého zvuku (!), jediný parametr nástroj nepřijme. Což omezuje výrobu jednoduchých editorů v sekvencerech (Logic Enviroments...) nebo ovládání pomocí externích kontrolerů a zvyšuje složitost programové změny zvuku při řízení sekvencerem. Co se týče výpisu paměti, dá se vyžádat aktuální zvuk nebo celá paměť. Dumpy jsou velmi krátké.

Hodnocení: BassStation je syntetizér s výborným zvukem a ač by jeho označení mohlo svádět k použití pouze na bassline, analogové sólové barvy zvládá snad jestě lépe, zvuk je zcela konkrétní a svébytný - skoro jako živý, řekl bych. Nedotaženost v MIDI naopak příliš radosti neudělá i když se pro značné dálkově řízené změny zvuku dá vystačit s nabízenými možnostmi, stejně je to škoda. Taky vzájemné modulace oscilátorů by přišly vhod a třeba externí vstup - toto nabízí racková verze, navíc ještě s pamětí o 100 pozicích. Naopak zase díky bateriovému napájení není problém vzít s sebou BassStation Keyboard k táboráku a doplnit tak tklivou kytarovou melodii o veselý acid-houseový part. 

Používám jej hodně a rád a stále mě neomrzel, má svoje mouchy, ale HRAJE..., HRAJE sqěle... ne ostře, ale hladce, jeho zvuk se vecpe všude.

Shrnutí:

Zvukový generátor:
syntéza, zpracování zvuku subraktivní, analog
počet hlasů 1
multitimbral ne

Zvukový generátor podrobně:
počet oscilátorů 2
vzájemná modulace oscilátorů ne
počet obálek, typ 2, ADSR
počet nezávislých LFO 1
počet LFO se startem při stisku klávesy ne
typ filtru, ladění LPF, 5Hz až 10 kHz
rezonance 12 dB/okt nebo 24 dB/okt.
modulační zdroje pro oscilátory LFO, ENV2
modulační zdroje pro VCF LFO, ENV2
modulační zdroje pro VCA ENV2
komunikace CV-Trig/Gate, MIDI, SMDI ne, ano, ne
portamento ano
arpegiator - počet ROM, RAM stylů ne

Efektová jednotka:
efekty, typ, počet ne

Všeobecně:
počet pamětí pro zvuky - ROM, RAM 0, 7
paměť na vzorky ROM, RAM ne, ne
klávesnice - počet kláves, dynamika, aftertouch 25, ano, ne
display ne
ovládací prvky - kolečka, potenciometry, přepínače, tlačítka, ribbon 2, 18, 14, 2, ne
velikost 465 x 215 x 55
váha 2, 5 kg
cena nového nástroje cca 20000 Kč, 1000 DM
cena staršího nástroje cca 250 Euro

Ve studiu od 1997
Zveřejněno: 01. 12. 1997 (přečteno 7990)

Novation BassStation - komentáře

K článku nebyl vložen komentář


Související články
ARP Omni II (20.09.2023)
Waldorf Q+ (29.07.2023)
Guinguin MME (15.06.2023)
DinSync RE-909 (17.12.2022)
DinSync RE-808 (19.11.2022)
ASM Hydrasynth (28.03.2020)
Aelita (19.07.2018)
Yamaha SK30 (01.01.2018)
Yamaha CS-60 (28.07.2017)
Alisa 1387 (12.09.2011)
SammichSID (16.05.2010)
Simmons ClapTrap (05.09.2009)
Boss DR-220A (10.08.2009)
Akai VX600 (10.08.2009)
Roland SH-2 (08.06.2009)
Korg DSS-1 (02.04.2009)
Roland SRE-555 (12.03.2009)
Crumar Performer (01.10.2008)
Seak ADM 5 (11.07.2008)
Korg Polysix (29.04.2008)
Paia Gnome (11.01.2008)
Roland Jupiter 4 (11.10.2007)
Roland SH-09 (22.07.2007)
Chroma Polaris (06.01.2007)
Roland SH-5 (03.11.2006)
Kawai K3m (07.10.2006)
Korg EX 8000 (05.10.2006)
DSI Evolver (08.08.2006)
Jomox MBase01 (18.03.2006)
Casio VZ10m (28.01.2006)
Prodám-koupím (21.08.2005)
Waldorf Microwave (18.12.2004)
ARP Axxe (18.11.2004)
Pluto 3000 (18.10.2004)
Ensoniq ESQ1 (10.10.2004)
Doepfer MS-404 (01.09.2004)
Kawai K4r (18.08.2004)
Alesis Andromeda A6 (17.06.2004)
Tiracon 6V (10.12.2003)
Waldorf MicroQ (01.07.2003)
Oberheim OB-12 (11.11.2002)
MAM ADX1 (10.10.2002)
Waldorf Pulse (18.07.2002)
Kawai K5000W (01.05.2001)
Yamaha TX 81Z (18.08.2000)
Crumar Bit One (18.08.1999)
Roland JX3P (18.08.1998)
Korg Prophecy (05.05.1997)
Roland JX8P (30.05.1996)
Roland Juno Alpha (01.04.1994)
Roland Juno 106 (01.02.1994)
Roland MT-32 (01.01.1994)
Yamaha FB-01 (01.03.1993)
Vermona DRM (28.02.1991)
© bodyia 1997-2024, powered by phpRS || TOPlist